Van Losenoord: Schilder — Stylist — Stoffeerder
Familiebedrijf Van Losenoord richt zich al meer dan 70 jaar op service, kwaliteit en
vakmanschap. Deze interieurspeciaalzaak heeft een uniek totaalconcept in kleur,
interieurstyling, stoffering en advies. Met een fraaie missie: één missie: mensen helpen een écht mooi (t)huis te maken. Dit doen de vakmensen van Van Losenoord met hun complete HOME MADE BY assortiment, dat met zorg is samengesteld voor een optimaal resultaat. Zij zijn de specialist voor verf, behang, raamdecoratie, gordijnen, horren, tapijt, karpetten, pvc vloeren, laminaat en vinyl vloeren. Van Losenoord is tevens Sterdealer van Pure & Original Krijtverf en Pure & Original Kalkverf voor midden Nederland. Naast de zorg voor particulieren verzorgt Van Losenoord ook de totaalinrichting voor bedrijven, kantoren en zorginstellingen.
In een paar maanden een stevige stijging op de webshop, hoe doe je dat?
In januari gingen Van Losenoord en Census aan tafel en in het begin van het tweede kwartaal was de performance van de website al stevig verbeterd. De opgeleverde marketingstrategie richtte zich op het draaien van conversie in plaats van het behalen van bezoekers. Dit vereist een andere manier van marketingactiviteiten uitvoeren. Door ons te focussen op relevante zoekwoorden waarbij de intentie aanwezig is dat bezoekers daadwerkelijk overgaan tot verkoop, plus aanpassingen aan de website te maken heeft Van Losenoord laten zien dat zij ook mee kunnen met de concurrentie. De sleutel voor van Losenoord is om gerichter content te plaatsen, in plaats van gevonden willen worden op algemene zoektermen. Inmiddels is van Losenoord een kleine vier maanden bezig en op deze tour zal de webshop aan het eind van 2023 in de omzet een flinke stijging laten zien tenopzichte van 2022.
Eigenaar Alidaan van Losenoord: “Toen we samen met Census onze inspanningen doorlichtten, bleken we met hagel te schieten. Het versturen van kleurstalen via de post werkte niet meer. Er kwamen wel aanvragen binnen en mensen waren ook bereid om bijvoorbeeld zes euro te betalen voor wat kleurstalen. Maar er kwamen vrijwel geen orders meer uit.”
“We bleken met hagel te schieten.”
—Alidaan van Losenoord
Eerst keken we naar het gedrag van bezoekers op de site en naar de performance van het bedrijf op sociale media, specifiek Instagram en Facebook. Daar komt immers een belangrijk deel van de traffic vandaan. Het team van Van Losenoord verzorgt op basis daarvan zelf de website content en sociale media, aangezien de specifieke kennis juist bij van Losenoord is.
Zelf doen, met strategische ondersteuning door Census
De nieuwe website voldoet aan de nieuwste eisen. Census ontwierp en bouwde het Wordpress- template, Van Losenoord vulde zelf de inhoud. Teunditta van Asselt, stylist en tevens degene die zich bij Van Losenoord bezighoudt met de website en sociale media: “De oude webshop presteerde goed. De vraag was dus waarom de nieuwe website achterbleef. Neem bijvoorbeeld de productpagina’s voor verf: potentiële kopers die binnenkomen op een productpagina met alle technische details van de verf gaan minder vaak over tot aanschaf. Wat bleek; je kunt bezoekers beter laten binnenkomen op een informatieve pagina, dat blijkt tot betere resultaten te leiden.”
Op basis van deze statistische gegevens over bezoekersgedrag op de website werden informatieve productpagina’s ontwikkeld waarop sfeer en de webshop centraal stond. Wat voor effect heeft de kleur verf in je woning, wat zijn de keuzemogelijkheden? Bezoekers die daarna doorklikken zijn helemaal in de stemming om tot aanschaf over te gaan. Uiteindelijk leidt deze tactiek ook tot resultaat. Op dit tempo verwacht Census dat Van Losenoord de omzet met de webshop zal verdubbelen aan het eind van dit jaar. Voor een markt waar veel concurrentie is, kunnen we trots zijn op dat resultaat.