• Publicatiedatum

    02-11-2023

  • Auteur

    Ermin Tabakovic

Blog

Wat maakt een website goed? Vier goede website voorbeelden

We ontleden hier vier goede website voorbeelden voor je, want waarschijnlijk heb je het al eerder gehoord: een snelkook-website, kies je template en vullen maar, werkt in dit digitale tijdperk niet meer. Het is een gegeven dat je website aan een aantal eisen moet voldoen. Eisen van belangrijke derden, zoals Google en WCAG, maar ook de eisen van kritische bezoekers met een bepaalde schoonheidsstandaard. Aan de vraag “Wat maakt een website goed?” hangen dus vele facetten en uiteenlopende antwoorden. Als doorgewinterde en enthousiaste webdevelopers kunnen we er ook lang over filosoferen, laat staan over praten. Maar voor de verandering zijn we eens recht door zee. Hieronder ontleden wij vier ijzersterke websites die we voor onze klanten hebben gemaakt, waarbij we benoemen aan welke hedendaagse normen en eisen zij voldoen. Wellicht haal je er wat inspiratie uit, wellicht is het een bevestigend verhaal. Hoe dan ook, we zetten het hier met plezier voor je uiteen.

Website voorbeeld 1: George BV

George BV voert digitale metingen uit. Zij kwamen naar ons met de vraag of wij een portfolio website in een modern jasje voor ze konden bouwen. Eentje die ook voor henzelf toegankelijk is, zodat zij zelf ook zonder al te veel poespas aanpassingen kunnen maken. Simpel en modern. Dat zijn twee hele belangrijke maatstaven.

Bekijk het project

Volgens het onderzoek van Stanford is het visuele design van een website het zesde meest cruciale factor die websitebezoekers, vaak automatisch/onbewust, hanteren bij het beoordelen van een website. Tel daar het gegeven bij dat een bezoeker al binnen 50 milliseconden een eerste impressie heeft gevormd, en je begrijpt het belang van visuele aantrekkelijkheid. Je website moét dus voldoen aan een bepaalde schoonheidsstandaard. Je website moet er modern uitzien. En je kan stellen dat simpel momenteel modern is.

Bij dit website voorbeeld wordt je begroet door een fullpage video header, waar stilistische droneshots in een oneindige loop worden afgespeeld. Als je naar beneden scrollt, kom je uit op een witte pagina met hoogwaardige afbeeldingen. Witruimte domineert het design. Dat zorgt voor een focus en een hoge kwaliteitsperceptie. Daarnaast loopt een zekere rode draad door de website. De lay-out van alle pagina’s is gelijkwaardig. Ook hiermee win je volgens Stanford veel punten op het gebied van geloofwaardigheid.

Met een simplistisch ontwerp scoor je niet alleen op visueel vlak. Maar ook op het gebied van SEO. Te veel poespas in de vorm van vertragende elementen, onnodige pagina’s en afbeeldingen met een enorme bestandsgrootte zal resulteren in SEO-minpunten. Dit heeft op zijn beurt weer effect op de vindbaarheid van je website. Genoeg redenen om je website simpel en modern te houden. En zoals je waarschijnlijk al hebt vernomen, blijken beide termen nauw aan elkaar verwant te zijn.

Naar de website van George BV

Website voorbeeld 2: Order Central

Order Central bouwt aan meer winstgevende relaties voor fabrikanten. Zo luidt hun headertekst. Zij bieden een alles-in-een platform waarmee B2B-klanten hun online business kunnen vormgeven. Order Central kwam bij ons met de vraag of wij een nieuwe website konden bouwen die een koppeling met Salesforce mogelijk maakt. Samen met onze designpartner Wilhelm Marketing gingen wij aan de slag voor ze.

Bekijk het project

Bij dit website voorbeeld word je begroet door een fullwidth header met tekst en een prominente call-to-action naar een gratis trial. Dat is sterk voor conversie, maar voor nu even minder van belang. Onder die header zie je namelijk logo’s van bedrijven waar ze mee samenwerken, en daaronder een blok met geschreven recensies van klanten. Dat is van groot belang!

Naar de website van Order Central

Waarom? Omdat dit dé bepalende factor is die ervoor zorgt dat je website als geloofwaardig wordt beoordeeld door bezoekers. Het onderzoek van Stanford stelt dat recensies, citaties of andere vormen van ondersteuning van derden ervoor zorgen dat de informatie van je website verifieerbaar is. En daarmee dus gauw als geloofwaardig gezien wordt. Dit is waar je veel punten mee scoort. Daarnaast, is sociaal bewijs een sterk overtuigingsmechanisme. Dat maakt het ook eens goed voor conversie.

Website voorbeeld 3: KNOP

Bij de dienstverlening van KNOP staat toegankelijkheid hoog in het vaandel. Zij zijn gespecialiseerd in toegankelijke communicatie, marketing en andere dienstverlening. Wij zijn specialist in digitale toegankelijkheid. Daarom kwam ze ook naar ons met de vraag of wij een volledige toegankelijke en interactieve website voor ze konden maken. Onze 'expert toegankelijkheid' Tim zorgde ervoor dat toegankelijkheid bij elke stap in het ontwikkelproces centraal stond. Hiervoor gebruikte hij de richtlijnen van WCAG. Aan elke eis is dan ook voldaan.

Bekijk het project

Los van het belang voor inclusie, is toegankelijkheid ook van belang voor de gebruikerservaring van een websitebezoeker. De tijd die een bezoeker op je website spendeert, wordt namelijk sterk beïnvloed door de toegankelijkheid ervan. Is een website lastig te doorlopen, en worden bezoekers geteisterd door een trage laadsnelheid en onduidelijke pagina sprongen, dan zullen de bezoekers hoogstwaarschijnlijk bouncen.

Naar de website van KNOP

Website voorbeeld 4: Census/Censeo

De uitgelezen kans om onze nieuwe website te showen. Dat mag ook, want we zijn er beretrots op. Vanaf het begin van het ontwikkelproces hebben we met bepaalde dingen rekening gehouden, daarom scoort onze nieuwe website ook op alle aspecten. 

Naar de website van Censeo

Census

De factoren “Show that there’s a real organization behind you site” en “Show that honest and trustworthy people stand behind you site” zijn de nummer twee en vier meest bepalende factoren bij het beoordelen van de geloofwaardigheid ervan. En als je de website van Census bezoekt, wordt je begroet door een fullwidth video header met beelden van het team en het kantoor. Daar laten we zien dat we echte mensen zijn die gefocust en professioneel aan de slag kunnen, maar die ook gezellig met elkaar kunnen samenwerken.

Censeo

Daarnaast zie je onderaan de header onze contactgegevens. Rechtsboven zie je een prominente knop met de tekst “Kennismaken” die in een bewegende animatie naar beneden valt. Het effect? De bezoeker, een potentiële klant, ziet direct de mogelijkheid om contact met ons te leggen. Wederom goed voor de conversie, maar vooral goed voor de geloofwaardigheid van de website.

Meer weten over online marketing?
  • Geloofwaardigheid
  • Aantrekkelijkheid
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Toegankelijkheid
  • Authenticiteit
  • Overzichtelijkheid
We danken je voor je aandacht

Maar dan zijn we nog niet begonnen over de visuele aantrekkelijkheid van onze nieuwe website. Maar laten we daar maar niet over beginnen, daar mag je zelf over oordelen. Wellicht heb je na het lezen van deze blog een kritischere blik gekregen om een website te beoordelen. We zijn benieuwd naar je mening.

Ik wil een beoordeling sturen

Ben je op zoek naar een goede websitebouwer?

Wij hebben ze in huis. Liefhebbers van complexe webtechniek. Anderen noemen ons ook wel nerds omdat we uren kunnen filosoferen over HTML5, CSS, JavaScript, MODX, Wordpress, de laatste trends op het gebied van app development en digitale toegankelijkheid.

Ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem gerust contact met ons op