George BV voert digitale metingen uit. Zij kwamen naar ons met de vraag of wij een portfolio website in een modern jasje voor ze konden bouwen. Eentje die ook voor henzelf toegankelijk is, zodat zij zelf ook zonder al te veel poespas aanpassingen kunnen maken. Simpel en modern. Dat zijn twee hele belangrijke maatstaven.
Wat maakt een website goed? Vier goede website voorbeelden
We ontleden hier vier goede website voorbeelden voor je, want waarschijnlijk heb je het al eerder gehoord: een snelkook-website, kies je template en vullen maar, werkt in dit digitale tijdperk niet meer. Het is een gegeven dat je website aan een aantal eisen moet voldoen. Eisen van belangrijke derden zoals Google, richtlijnen zoals de WCAG, maar ook de eisen van kritische bezoekers met een bepaalde schoonheidsstandaard.
Aan de vraag “Wat maakt een website goed?” hangen dus vele facetten en uiteenlopende antwoorden. Als doorgewinterde en enthousiaste webdevelopers kunnen we er ook lang over filosoferen, laat staan over praten. Maar voor de verandering zijn we eens recht door zee. In deze blog laten we vier sterke website voorbeelden zien die we voor onze klanten hebben gemaakt, waarbij we benoemen aan welke hedendaagse normen en eisen zij voldoen. Wellicht haal je er wat inspiratie uit, wellicht is het een bevestigend verhaal. Hoe dan ook, we zetten het hier met plezier voor je uiteen.
Website voorbeeld 1: George BV
Volgens het onderzoek van Stanford is het visuele design de zesde meest cruciale factor die websitebezoekers hanteren bij het beoordelen van een website. Vaak gebeurt dit onbewust/automatisch. Tel daar het gegeven bij op dat een bezoeker al binnen 50 milliseconden een eerste impressie heeft gevormd, en je begrijpt het belang van visuele aantrekkelijkheid. Je website moét dus voldoen aan een bepaalde schoonheidsstandaard. Je website moet er modern uitzien. En je kan stellen dat simpel momenteel modern is.
Bij dit website voorbeeld, dat gebouwd is in MODX, wordt je begroet door een fullpage video header, waar stilistische droneshots in een oneindige loop worden afgespeeld. Als je naar beneden scrollt, kom je uit op een witte pagina met hoogwaardige afbeeldingen. Witruimte domineert het design. Dat zorgt voor een focus en een hoge kwaliteitsperceptie. Daarnaast loopt een zekere rode draad door de website. De lay-out van alle pagina’s is gelijkwaardig. Ook hiermee win je volgens Stanford veel punten op het gebied van geloofwaardigheid.
Met een simplistisch ontwerp scoor je niet alleen op visueel vlak. Maar ook op het gebied van SEO.
Met een simplistisch ontwerp scoor je niet alleen op visueel vlak. Maar ook op het gebied van SEO. Te veel poespas in de vorm van vertragende elementen, onnodige pagina’s en afbeeldingen met een enorme bestandsgrootte zal resulteren in SEO-minpunten. Dit heeft op zijn beurt weer effect op de vindbaarheid van je website. Genoeg redenen om je website simpel en modern te houden. En zoals je waarschijnlijk al hebt vernomen, blijken beide termen nauw aan elkaar verwant te zijn.
Order Central bouwt aan meer winstgevende relaties voor fabrikanten. Zo luidt hun headertekst. Zij bieden een alles-in-een platform waarmee B2B-klanten hun online business kunnen vormgeven. Order Central kwam bij ons met de vraag of wij een nieuwe website konden bouwen die een koppeling met Salesforce mogelijk maakt. Samen met onze designpartner Wilhelm Marketing gingen we aan de slag voor ze.
Bij dit website voorbeeld, dat ook gebouwd is in MODX, word je begroet door een fullwidth header met tekst en een prominente call-to-action naar een gratis trial. Dat is sterk voor conversie, maar voor nu even minder van belang. Onder die header zie je namelijk logo’s van bedrijven waar ze mee samenwerken, en daaronder een blok met geschreven recensies van klanten: dat is van groot belang.
Waarom? Omdat dit dé bepalende factor is die ervoor zorgt dat je website als geloofwaardig gezien wordt. Het onderzoek van Stanford stelt dat recensies, citaties of andere vormen van ondersteuning van derden ervoor zorgen dat de informatie van je website verifieerbaar is. En daarmee dus gauw als geloofwaardig gezien wordt. Dat is waar je veel punten mee scoort. Daarnaast, is sociaal bewijs een sterk overtuigingsmechanisme. Dat maakt het ook eens goed voor conversie.
3 KNOP
Bij de dienstverlening van KNOP staat toegankelijkheid hoog in het vaandel. Zij zijn gespecialiseerd in toegankelijke communicatie, marketing en andere dienstverlening. Wij zijn specialist in digitale toegankelijkheid. Daarom kwamen ze naar ons met de vraag of wij een volledige toegankelijke en interactieve website in MODX voor ze konden maken. Onze expert toegankelijkheid Tim zorgde ervoor dat toegankelijkheid bij elke stap in het ontwikkelproces centraal stond. Hiervoor gebruikte hij de richtlijnen van WCAG. Aan elke eis is dan ook voldaan.
Los van het belang voor inclusie, is toegankelijkheid ook van belang voor de gebruikerservaring van een websitebezoeker. De tijd die een bezoeker op je website spendeert wordt namelijk sterk beïnvloed door de toegankelijkheid ervan. Is een website lastig te doorlopen, en worden bezoekers geteisterd door een trage laadsnelheid en onduidelijke pagina sprongen, dan zullen de bezoekers hoogstwaarschijnlijk bouncen.
3 Census/Censeo
De uitgelezen kans om onze nieuwe website te showen. Dat mag ook, want we zijn er apetrots op. Vanaf het begin van het ontwikkelproces hebben we met bepaalde dingen rekening gehouden, daarom scoort onze nieuwe website ook op alle aspecten.
De factoren “Show that there’s a real organization behind you site” en “Show that honest and trustworthy people stand behind you site” zijn de nummer twee en vier meest bepalende factoren bij het beoordelen van de geloofwaardigheid ervan. En als je de website van Census bezoekt, wordt je begroet door een fullwidth video header met beelden van het team en het kantoor. Daar laten we zien dat we echte mensen zijn die gefocust en professioneel aan de slag kunnen, maar ook gezellig met elkaar kunnen samenwerken.
Show that honest and trustworthy people stand behind you site
Daarnaast zie je onderaan de header onze contactgegevens. Rechtsboven zie je een prominente knop met de tekst “Kennismaken” die in een bewegende animatie naar beneden valt. Het effect? De bezoeker, een potentiële klant, ziet direct de mogelijkheid om contact met ons te leggen. Wederom goed voor de conversie, maar vooral goed voor de geloofwaardigheid van de website.
Maar dan zijn we nog niet begonnen over de visuele aantrekkelijkheid van onze nieuwe website. Maar laten we daar maar niet over beginnen, daar mag je zelf over oordelen. Wellicht heb je na het lezen van deze blog een kritischere blik gekregen om een website te beoordelen. We zijn benieuwd naar je mening.
Kennismaken
Samenwerking
bespreken?
Neem contact op met Gerson: