case Zorggroep Charim

Breder publiek dankzij toegankelijke website

Laptop
Afbeelding van de homepagina van Zorggroep Charim

Zorggroep Charim: toegankelijke website heeft de toekomst

Zorggroep Charim staat voor totaalzorg: liefdevolle zorg die verder gaat. De groep biedt een breed pakket van thuiszorg en dagbesteding tot revalidatie, verpleeghuis- en hospicezorg in de regio Veenendaal en Zeist.
Daarnaast onderscheidt de Zorggroep zich van anderen in de markt door zich niet alleen te richten op de fysieke zorg.

De mentale zorg en zorg bij levensvragen zijn minstens zo belangrijk. Dit begint voor het publiek al bij de eerste indruk van de organisatie in het digitale domein. Daarom kreeg Census de opdracht de huidige website kritisch te onderzoeken op toegankelijkheid en aansluitend een vernieuwde site te realiseren die op het veranderende zoekgedrag inspeelt. Het publiek oriënteert zich nu immers op andere manieren dan een paar jaar geleden.

Mobiele website Zorggroep Charim

Complexe websitebouw met 21 submerken

De huidige site werd door Census gebouwd met als doel de lokale vestigingen van Zorggroep Charim de ruimte te bieden. Het persoonlijke karakter van de zorg kreeg op die manier een extra dimensie, want de signatuur van elke afzonderlijke vestiging maakte het verhaal van de Zorggroep persoonlijker.

Ons team bouwde daarvoor maar liefst 21 spin-off websites voor de verschillende submerken. We vertaalden één overkoepelende merkbeleving door naar elke afzonderlijke vestiging, met content waaraan ook lokale medewerkers bijdroegen. Deze opzet heeft sinds 2015 goede diensten bewezen.

Scan op toegankelijkheid website en verbeteringen

In juli 2018 nam de overheid het voortouw met het verplicht stellen van goede digitale toegankelijkheid van overheidswebsites voor onder meer blinden, slechtzienden, kleurenblinden, doven en slechthorenden, dyslectici en laaggeletterden.

Zorggroep Charim besloot dit voorbeeld te volgen en heeft Census een scan laten uitvoeren naar de digitale toegankelijkheid van de verschillende websites.

Aansluitend heeft ons team aanpassingen uitgevoerd. Dankzij de focus indicator kunnen bezoekers de site nu bedienen met het toetsenbord of een aanwijsapparaat.

Extra contrastverschillen zorgen ervoor dat de teksten nu beter leesbaar zijn voor mensen die zien met een kleurafwijking. Ook kunnen mensen die gebruik maken van schermlezers de website gewoon navigeren.

Een bewoner met een medewerker van Zorggroep Charim

Bundel de krachten in één overkoepelende site

Nieuwe inzichten leidden ertoe dat Zorggroep Charim aan Census heeft gevraagd één centrale, corporate site te bouwen om de klantreis te verbeteren. Want het zoekende publiek heeft steeds minder geduld. Dat vraagt om eenvoud en sneller resultaat bij het zoeken op de site.

De huidige opzet met een eigen subsite voor elke vestiging legt meer nadruk op de verschillende merken van de Zorggroep, maar maakt vereenvoudiging lastig.

Daarom werkt Census nu aan één website voor het overkoepelende merk, waar alle submerken zich niet alleen via de eigen pagina, maar ook gezamenlijk presenteren, zodat het publiek meteen kan zien wat de Zorggroep voor hen kan betekenen.

Afbeelding van de home- en nieuwspagina van Zorggroep Charim

Census is heel hulpvaardig

 

Raïssa Polet-Oosterlen, bij de Zorggroep verantwoordelijk voor marketing, communicatie en cliëntenvoorlichting, zegt over de samenwerking: “Census is vooral heel hulpvaardig.

We kunnen altijd terecht bij hun Support Desk met een technische vraag en dan pakt het team van Census dat ook echt meteen op. Dat werkt fijn. Dat het technisch in orde is, spreekt vanzelf, maar een goede service merken wij als opdrachtgever echt elke dag.

We gunnen Census dit project, het bouwen van onze nieuwe website met al zijn complexiteit, dan ook van harte.”

Portretfoto Raïssa Polet-Oosterlen
Raïssa Polet-Oosterlen

Interesse?

Neem contact op met ons.